ប្រភព​នៃ​ឈ្មោះ​ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ នៅ​ខេត្តកំពង់ធំ

នៅក្នុង​អតីត​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ជាពិសេស​សម័យ​ចេនឡា​ពី​ចុង​សតវត្ស​ទី​៦ ដល់​សតវត្ស​ទី​៨ វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​មាន​ភាព​លូតលាស់​គួរ​ឲ្យ​ស្ងប់​ស្ងែ​ង​ក្រែ​លែង ។ ក្នុងនោះ​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ ដែលជា​សំណង់​សាសនា​ដ៏​ពិសិដ្ឋ​បាន​ដើរតួនាទី​យ៉ាងសំខាន់ ដូច​ករណី​ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍​ដែល​បាន​សាងសង់ឡើង ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ដល់​លទ្ធិ​ព្រហ្មញសាសនា ជាពិសេស​គណ​សិវ និង​វិស្ណុ​និយម ។​
​    ​ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ ស្ថិតនៅ​ខាងស្តាំ ហើយ​ឆ្ងាយ​ពី​ដង​ផ្លូវលំ ទៅកាន់​ក្រុម​ប្រាសាទ​តា​មាន ប្រមាណ​ជា​៦០០​ម៉ែត្រ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត ក្រុម​ប្រាសាទ​ខាងលើនេះ​ក៏​ស្ថិតនៅ​មិន​ឆ្ងាយ​ប៉ុន្មាន​ពី​ក្រុម​ប្រាសាទ​មួយក្រុម​ទៀត ដែលមាន​ឈ្មោះថា ក្រុម​ប្រាសាទ​របង​រមាស ពោលគឺ​ត្រឹមតែ​១០០​ម៉ែត្រ នៅ​ទិស​ត្បូង​ឆៀង​ខាងកើត​តែប៉ុណ្ណោះ ។ នេះ​បើតាម​ការប៉ាន់ស្មាន​រប​ស់​យើង​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៤-១៩៩៥ ក្នុងខណៈ ដែល​ទីតាំង​នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទ​ទាំងនោះ មិនទាន់​ត្រូវបាន​ឆ្ការ​នៅឡើយ​ដោយ​អភិរក្ស​ដ្ឋា​ន​អង្គរ ក្រោម​ការដឹកនាំ​របស់​លោក អួ​ង វន ។ មាន យើង​ជា​អ្នកទទួលបន្ទុក​ខាង​ផ្នែក​ការពារ​បេតិកភណ្ឌ​ជាតិ ។​
​    ​តើ​ឈ្មោះ​នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទ​គ្រប់លក្ខណ៍​ខាងលើនេះ ដែលជា​រួមមាន​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាសាទបុរាណ​ទាំងអស់​ចំនួន​៦​គឺ K9, K11, K12, K13 និង K16 នោះ មាន​អត្ថន័យ​យ៉ាងដូចម្តេច ហើយ​មាន​ប្រភព​មកពីណា​ដែរ ។​
ប្លង់​ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់​លក្ខ និង ចម្លាក់​នាង​យមុនា នៅ​ប្រាសាទ K.10 ឬ F (Cf. Bruno Bruguier, Juliette Lacroix, 2010. Sambor Prei Kuk et le bassin du Tonl– Sap, Guide arch–ologique du Cambodge, Tome II)

​    ​ជាបឋម​អ្វីដែល​គួរកត់សម្គាល់ គឺថា តាំងពី​បុរាណកាល​មក ប្រជាជន​ខ្មែរ​ដែល​រស់​នៅតាម​ភូមិ​ស្រុក ក្នុង​ព្រះរាជណាចក្រ​កម្ពុជា ពិសេស​ក្បែរ​ប្រាសាទបុរាណ​បាក់បែក បាន​យកឈ្មោះ​របស់​មនុស្ស ទេវតា រុក្ខជាតិ ភ្នំ ឬ​ពណ៌ ជាដើម ដើម្បី​តាំង​ឈ្មោះ ឲ្យ​ប្រាសាទ​យ៉ាង ច្រើន​ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​អ្នកមាន​ការចាប់អារម្មណ៍​យ៉ាងខ្លាំង ។ ដូចនេះ​តាមរយៈ​ការស្រាវជ្រាវ​ក៏​ដូច​ការ​ស៊ើបសួរ​ព័ត៌មាន​ពី​អ្នកស្រុក​កន្លងមក (១៩៩៣-១៩៩៧) បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ឈ្មោះ ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍​ខាងលើនេះ មិនមែនជា​រឿង​ចៃដន្យ​កើតឡើង​ដោយ​ខ្លួ​ឯង ។ ក៏ប៉ុន្តែ​ជាប់​ពាក់ ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ជំនឿ​សាសនា​បែប​ព្រហ្ម​ណ៍​និយម​ទៅវិញ ។ បើ​និយាយ​ម្យ៉ាងទៀត ការតាំង​ឈ្មោះ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ ដូច្នេះ​ហាក់ដូចជា​សមស្រប​ទៅនឹង បរិបទ​វប្បធម៌​របស់​ប្រជាជន​ខ្មែរ​រស់នៅ​ទីនោះ ដែល​ពីមុន​បាន​កាន់​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ដើម្បី​ងាយស្រួល និង​សម្គាល់​លក្ខណៈ​របស់​ប្រាង្គ ប្រាសាទ​ទាំងនោះ ស្របតាម​និ​ន្ន​នា​ការ​មនោ​គម​វិទ្យា​សាសនា ។ ខាងលើនេះ គឺ​ការប៉ាន់ស្មាន​ក្នុងដំណាក់កាល​ដំបូង ដែល​បន្ទាប់មក​ក៏ត្រូវ បាន​គូសបញ្ជាក់​តាមរយៈ​រប​ក​គំហើញ​ខាង បុរាណវិទ្យា គឺ​រូបចម្លាក់ ។ សូម​រំលឹកថា ឈ្មោះ​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ៍ គឺជា​ឈ្មោះ​សំដៅទៅ លើ​ព្រះអាទិទេព ភេទ​ស្រី​មួយអង្គ ដែល​គេ​បាន​ធ្លាក់​នៅលើ​ស៊ុមទ្វារ​ថ្ម​នៃ​ប្រាសាទ K10 ដែលជា​ប្រាសាទ​សំខាន់​ជាងគេ​ក្នុង​បណ្តា ប្រាសាទ​នានា ដោយមាន​ហោត្រៃ​ពីរ ឆ្វេង ស្តាំ អម​សងខាង ។ តួនាទី​ចម្បង​របស់​ប្រាសាទ​នេះ​ក៏ត្រូវ​បានបង្ហាញ ឬ​ឆ្លុះបញ្ចាំង​តាមរយៈ​អត្ថបទ សិលាចារឹក ដ៏​វែង​មួយ​ជា​ភាសាសំស្ក្រឹត​ចា​រលើ​សសរស្តម្ភ​ខាងជើង​នៃ​ប្រាសាទ​ដែលមាន​មុខ​បែរ​ទៅ​ទិសខាងកើត​ដែរ ។ ត្រង់នេះ បើ​ធ្វើការ​ពិចារណា គេ​នឹង​ឃើញថា ការតាំង​ឈ្មោះ​បែបនេះ ក៏​ដោយសារតែ​ចម្លាក់​ខាងលើនេះ ដែល​តំណាង​ឲ្យ​ព្រះ នាង​យមុនា ឬ​ព្រះ​នាង​គង្គា​មកពី ឥណ្ឌា​ដែលជា​ទេពធីតា​នៃ​ទន្លេ​បឹងបួរ​ប្រកបដោយ​គុណសម្បត្តិ​គ្រប់ប្រការ ឬ​គ្រប់ លក្ខណៈ ។​
​    ​ទោះជា​យ៉ាងណាក៏ដោយ ក៏​ការតាំង​ឈ្មោះ​នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ​នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ ខាងលើនេះ ត្រូវបាន​អនុវត្តន៍​ឡើង​ដោយសារ តែ​ជំនឿ​លើ​ព្រះ​បារមី​ជ័យ​ចេស្តា​របស់​ព្រះអាទិទេព​ភេទ​ស្រី​ដែរ ។ ព្រោះ​ប្រជាជន​ខ្មែរ​តាំងពី​យូរលង់​ណាស់​មកហើយ តែងតែ​គោរពបូជា ព្រះអាទិទេព​អង្គ​នេះ ដែល​ក្រៅពី​សោភ័ណភាព ឬ​សម្រស់ និង ចរិយា​សម្បត្តិ​ឥតខ្ចោះ​របស់​ស្ត្រីភេទ ដែលជា​តម្លៃ​សកល​នោះ ព្រះ​នាង​ក៏​តំណាង​ឲ្យ​ភាព​ផូ​ផង់​នៃ​ជីវិត​ផងដែរ ។​
​    ​កាន់តែច្បាស់​ជាង​នេះ នៅមាន​លក្ខណៈពិសេស​មួយ​ទៀត ដែល​គប្បី​ត្រូវ​លើក​បង្ហាញ​នៅទីនេះ​ដែរ ដើម្បី​បញ្ជាក់​ឲ្យ​ឃើញ​និមិត្តរូប ប្រាកដ​របស់​ចម្លាក់​ខាងលើ គឺ​ព្រះ​នាង​តំណាង​ឲ្យ​ទឹក​ដែលជា​ប្រភព​នៃ​ជីវិត ។ កុំភ្លេចថា ចំពោះ​ខ្មែរ​បុរាណ ទឹក​គឺជា​ជីវិត ហើយ​ទីណា​មាន ទឹក​គឺមាន​ជីវិត ។ ហើយ​ទឹក​នៅទីនេះ​តំណាង​ដោយ​រូប​សត្វ​អណ្តើក​ដែល​ព្រះ​នាង​ជាន់​ពីលើ​ជា​សក្ខីកម្ម​ស្រាប់ ។ បើតាម​ប្រសាសន៍​របស់​អ្នក ស្រុកភូមិ​ចាស់ៗ ពី​សម័យ​ដើម​គេ​រមែងតែ​មក​ទីនេះ​បន់ស្រន់​អង្វរ​រក​ព្រះ​នាង ដើម្បី​សូម​ទឹកភ្លៀង​ធ្វើស្រែ​ចំការ ដោយមាន​កា​រប​ញ្ជូ​ល​រូប​ថែម ទៀតផង (​តុលា ១៩៩៤) ។ តែ​ឥឡូវនេះ​ក្រោយពី​ឆ្នាំ​១៩៧០ ប្រពៃណី​នេះ​ក៏ត្រូវ​អាសាបង់​ទៅ ។​
​    ​រួម​សេចក្តី​មក ការ​ឆ្លាក់​រូប​ព្រះ​នាង​គង្គា​ដែល​ប្រថាប់​ឈរ​ក្រោម​ឆ័​ត្រ ហើយ​ជើង​ជាន់​លើស​ត្វ​អណ្តើក នៅលើ​ប្រអប់ទ្វារ​នៃ​ប្រាសាទ ដែល​អ្នកស្រុក​ចាត់ទុក​ថា ជា​ព្រះ​នាង​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ​នោះ និង​ការតាំង​ឈ្មោះ នៃ​ក្រុម​ប្រាសាទ​នេះ​ថា ជា​ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្រី​គ្រប់លក្ខណ បញ្ជាក់​យ៉ាងច្បាស់​ផងដែរ​អំពី​តួនាទី និង​សារសំខាន់​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ ដែល​បង្កប់​នូវ​អត្ថន័យ​ស៊ីជម្រៅ​គួរ​ឲ្យ​យកចិត្តទុកដាក់​ជាទីបំផុត ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)