ប្រាសាទត្នោតជុំ​ខាងលិច នៅ​ខេត្តកំពង់ធំ​

ស្ថិតនៅ​ឃុំ​ត្នោតជុំ ស្រុក​បារាយណ៍ ខេត្តកំពង់ធំ មាន​ចម្ងាយ​ប្រមាណ​ជា ៤,៦​គ​.​ម ពី​កំពង់ថ្ម ប្រាសាទត្នោតជុំ​ត្រូវបាន​កសាងឡើង​ក្នុងអម្លុង​ស​.​វ​ទី​១០​នៃ​គ​.​ស​។ ប្រាសាទត្នោតជុំ ដែលជា​ប្រាសាទ​ទោល​កសាង​អំពី​ឥដ្ឋ មាន​រាង​ជា​៤​ជ្រុង​ស្មើ ហើយ​មាន​គូ​ទឹក​ហ៊ុំព័ទ្ធ​ជុំវិញ តែ​បាន​រីងស្ងួត​ទៅហើយ​។ ជ្រុង​នីមួយៗ​នៃ​បូជនីយដ្ឋាន​នេះ មាន​ប្រវែង ៤,៤០​ម ហើយ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​នេះ​នៅឡើយ​។ លើកលែងតែ​ផ្ទាំង​ផ្តែរ ទើបតែ​ធ្លាក់​ជ្រុះ​នៅលើ​ដីកា​លពី​ឆ្នាំ ១៩៩៦ តែប៉ុណ្ណោះ​។​
ប្រាសាទត្នោតជុំ ខាងលិច និង ក្បាច់​ផ្តែរ​ដែល​ជ្រុះ​លើដី (​ម​.​ត ១៩៩៤)
​    ​ខុសពី​ប្រាង្គ​ប្រសាទ​ដទៃៗ​ឯទៀត​ក្នុង​ជំនាន់​នោះ ប្រាសាទត្នោតជុំ បែរមុខ​ទៅ​ទិស​ខាងជើង ហើយ​ដំបូល​មាន ៤​ថ្នាក់ ត្រួត​លើ​គ្នា​យ៉ាង​សមសួន​។ ជា​អកុសល ថ្ម​លំអ​កំពូល​ប្រាសាទ បាន​បាត់បង់​ទៅហើយ​។ ក្បាច់​សសរ​ពេជ្រ​មាន​៨​ជ្រុង មាន​ចម្លាក់​ជា​ខ្សែបន្ទាត់​ជាច្រើន​ជាន់​។​
​    ​សូមបញ្ជាក់​ផងដែរ​ថា នៅលើ​ផ្តែរ​យើង​បានឃើញ​កាលពី​ឆ្នាំ ១៩៩៥ នូវ​ចម្លាក់​ព្រះ​ឥន្ទ្រធិរាជ​ប្រថាប់​លើ​ដំរី ហើយ​នៅ​ពី​ផ្នែក​ខាងលើ​មាន​ឆ្លាក់​រូប​មនុស្ស​ជា​ជួរ​គួរ​ឲ្យ​ចាប់អារម្មណ៍​។ នៅទីនេះ​ដំរី​មាន​ក្បាល​មួយ​ទេ ហើយ​អមដោយ​តោ​ពីរ ដែល​កំពុង​ខ្ជាក់​ក្បាច់​ស្លឹកឈើ ដោយនៅ​ខាងចុង​មាន​រូប​ម្ករ​ខ្ជាក់​តោ​។ បើ​យោង​លើ​សំណៅ​សិលាចារឹក​ដែល​គេ​ផ្តា​ម​លេខ​រៀង K.143 យើង​ដឹងថា មាន​អំណោយ​ជា​ដីព្រៃ​រំដេង ថ្វាយ​ចំពោះ​មូលនិធិ​សាសនា​របស់​ព្រះអាទិទេព​នៃ​លិង្គ​បុ​រៈ និង​ព្រះអង្គម្ចាស់​ក្ស​ត្រី​យ៍ ដែល​បាន​សោយ​ទិវង្គត​ទៅហើយ ព្រះនាម​ថា អ​ង្វេ​ទន្លេ ហើយ​តាម​សំណូមពរ​របស់​ម្រា​តា​ញ​ស្រី សង្គ្រាម​ទ​រុន នៅ​ឆ្នាំ ៩៥២ ព្រះមហាក្សត្រ​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វរ្ម័ន បាន​ត្រាសបង្គាប់​ឲ្យ​គេ​កំណត់​ព្រំប្រទល់​ដី ហើយ​នៅ​ឆ្នាំ ៩៧៧ ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៥ ទ្រង់​បាន​ស្ថាបនា​បូជនីយដ្ឋាន​ដ៏​សំខាន់​នេះ ដោយ​ទ្រង់​ថែមទាំង​ប្រទាន​អ្នកបម្រើ​ចំនួន ១៥​នាក់ និង​សត្វពាហនៈ​មួយចំនួន​ផង​។​
​    ​ម្យ៉ាងវិញទៀត នៅ​ចុង​អត្ថបទ​នៃ​សិលាចារឹក យើង​ក៏បាន​ឃើញ​នូវ​ពរជ័យ​ចំពោះ​ជន​ណា​ដែល​ថែរក្សា​ប្រាសាទ​នេះ និង​ពាក្យ​បណ្តាសារ​ចំពោះ​ជន​ណា​ដែល​បំផ្លាញ​។​
​    ​សូមបញ្ជាក់​ផងដែរ​ថា នៅពេល​ចុះទៅ​សិក្សា នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៤ យើង​បានឃើញ​បង្គោល​ថ្ម​មួយ​មាន​ឆ្លាក់​រូប​នៃ​ព្រះពុទ្ធ​៣​អង្គ ក្នុង​ឥរិយាបទ​សមាធិ ព្រមទាំង​សីមា​វត្ត​មួយចំនួន​។ ជាហេតុ​នាំ​ឲ្យ​ឃើញថា នៅលើ​ទីតាំង​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​នេះ មានការ​គោរពបូជា​ល​ទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​ផងដែរ​។ ក៏ប៉ុន្តែ អ្វីដែល​ទើប​ពោល គឺ​គ្រាន់តែ​ជា​គំនិត​មួយ​តែប៉ុណ្ណោះ​។ ព្រោះ​គ្មាន​ហេតុផល អ្វីដែល​ហាម​យើង​មិន​ឲ្យ​និយាយថា បង្គោល​សីមា​វត្ត​ទាំងនោះ គឺ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​ដោយ​ថ្ម​នៃ​ប្រាសាទ​ចាស់​។ មានន័យថា បង្គោល ឬ​សន្លឹក​សីមា​វត្ត​ទាំងនោះ និង​សំណង់​ប្រាសាទ​មិនត្រូវ​បាន​កសាងឡើង​ក្នុង​សម័យកាល​តែមួយ​ទេ ពោលគឺ​នៅ​សម័យ​ក្រោយ​៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)